Innovació i intel·ligència artificial aplicada a pediatria, eixos del II fòrum Fan Digital de Cofares

04 de nov. 2022
5 min Lectura

Innovació i intel·ligència artificial aplicada a pediatria, eixos del II fòrum Fan Digital de Cofares

Un caramel intel·ligent, cribratge visual i apps per accelerar la prevenció, el diagnòstic i el seguiment de malalties des de la farmàcia han centrat l'edició d’enguany

Madrid, 3 de novembre de 2022

La segona edició del fòrum Fan Digital organitzat per Cofares, cooperativa líder en distribució farmacèutica a Espanya, ha reunit a diferents emprenedors i experts del món de la salut per analitzar el creixent paper que les eines digitals i les noves tecnologies tenen en la millora de la qualitat de vida de les persones. En aquesta ocasió, la trobada, emmarcada en el Hub d'Innovació de la Cooperativa amb l'objectiu de promoure avenços tecnològics de gran impacte social i fer-los accessibles amb el suport de la farmàcia i la seva distribució, s'ha centrat en les últimes novetats en innovació pediàtrica i dermatològica.

Per a això, ha comptat amb la participació de Diana Ballart, CEO i cofundadora de The Smart Lollipop; Mabel Gimeno, CEO i cofundadora de Dive Medical; Ignacio Valledor, CEO de Lullaai, i Andy Aguilar, CEO i cofundadora de Legit Health. Al costat d'ells, ha estat també Jorge Guelbenzu, director del Hub d'Innovació de Cofares. 

“Cofares té una projecció important com a soci estratègic a l'entorn de la salut, i estem treballant per consolidar aquest mateix posicionament dins l'ecosistema emprenedor. Som una empresa innovadora enfocada a superar reptes per donar solucions a la farmàcia”, ha afirmat Jorge Guelbenzu.

Present i futur de la innovació pediàtrica

Un dels punts forts d'aquesta segona edició de Fan Digital ha estat la presentació de diferents iniciatives referents al sector pediàtric. Entre elles, es troba The Smart Lollipop, un dispositiu mèdic amb forma de “chupachups” que facilita el diagnòstic precoç i el seguiment de patologies cròniques a través d'una mostra de saliva, de forma adaptada a l'experiència del pacient infantil a partir de 2 anys. A més, permet digitalitzar els resultats per dur a terme un monitoratge del pacient o el seguiment d'una població.

Diana Ballart, una de les impulsores d'aquesta iniciativa, ha posat de manifest la possibilitat que, en un futur, The Smart Lollipop pugui estar present a les farmàcies, des d’on seria possible recollir la mostra de saliva necessària i obtenir els resultats en qüestió de minuts.

Així mateix, s'han donat a conèixer les últimes novetats de Dive Medical en relació a dispositius per realitzar un examen visual integral mitjançant l'aplicació d’eye tracking i intel·ligència artificial, de cara a lluitar contra la discapacitat visual prevenible o tractable. Això es tradueix en la possibilitat de comptar amb una solució universal d'exàmens i cribratges exhaustius de la funció visual, adequada a partir dels 6 mesos d'edat i per l'avaluació de nens amb problemes neurològics. Així, s'aconsegueix un diagnòstic ràpid i precís de la funció visual, fins i tot en pacients no verbals.

“Inicialment, els usuaris són oftalmòlegs, però el cribratges podria dur-se a terme des de l'Atenció Primària i òptiques vinculades a farmàcies, de tal forma que siguin els professionals d'aquests punts sanitaris els qui, segons els resultats de la prova, derivin el pacient a l'especialista”, ha explicat Mabel Gimeno.

Un altre dels projectes presentats ha estat Lullaai, l'única aplicació mòbil amb la qual és possible parlar directament amb una coach certificada experta en el somni del bebè, capaç de proporcionar tota l'ajuda i informació necessària a través d'un xat. Aquest contacte directe es complementa amb Perfect Sleep, un assistent de nit amb rutines musicals que afavoreixen que el bebè es quedi adormit al mateix temps que redueixen els despertars, i amb una completa guia amb informació d'experts (pediatres, psicòlegs i sleep coaches certificades) que permet entendre com es desenvolupa el somni del bebè i així prendre les millors decisions.

Durant la seva intervenció, Ignacio Valledor ha assenyalat: “Actualment, 30 milions de famílies al món estan afectades per la falta de somni. Amb aquesta aplicació comptem amb una IA que genera una conversa contínua amb les mares. Així, treballem amb el somni, el benestar i la salut mental”.

Diagnòstic immediat de lesions cutànies

Finalment, els assistents a la segona edició de Fan Digital de Cofares han pogut conèixer en primera persona les múltiples aplicacions de Legit Health, una revolucionària eina d'intel·ligència clínica i comunicació per a afeccions dermatològiques que, d'una banda, permet a l'usuari agilitzar el procés per reportar una patologia a l'especialista i, per un altre, augmentar l'autonomia i el control dels pacients.

A més de detectar lesions cutànies de manera instantània, es tracta de la primera intel·ligència artificial dermatològica que mesura automàticament la severitat de les afeccions, alliberant així metges i pacients d'haver de realitzar el càlcul manual de les escales de mesurament. D'aquesta manera és possible dur a terme una pràctica dermatològica basada en l'evidència més objectiva.

Una de les utilitats que podria tenir, segons ha explicat Andy Aguilar, és facilitar el diagnòstic des de la farmàcia en les zones rurals, on hi ha una població més envellida i existeix una falta de recursos assistencials. D'aquesta manera, el farmacèutic podria realitzar la fotografia i enviar-la al metge, evitant el desplaçament del pacient a altres nuclis urbans i garantint que la imatge es processi correctament.

El Hub d’Innovació de Cofares  

Cofares va posar en marxa el seu Hub d'Innovació com un entorn de col·laboració en el qual es dinamitza la innovació mitjançant noves tecnologies i s'impulsen noves empreses dins del sector eHealth.

Gràcies a aquest espai es fomenta la co-creació i el desenvolupament de propostes i tecnologies disruptives que responguin a les noves necessitats de l'ecosistema sanitari, acostant i accelerant processos d'innovació en salut a la farmàcia i als seus usuaris.

D'aquesta manera, es busca generar un impacte competitiu en l'àmbit de la salut a través d'iniciatives que aportin valor a la Cooperativa i a les seves farmàcies, així com al conjunt de l'ecosistema, a través d'innovació oberta, l’intraemprenedoria i aliances estratègiques.